Jump to content

Photo
* * * - - 1 votes

Dicta GIMP - your newbie guide to skinning or... (ENG/DEU)

• Please log in to reply
59 replies to this topic

#1 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 15 February 2011 - 03:11

…OMG LOLZ!!!!111111 HOW DO I DO TEH SKINZ??
…WIE KRIEG ICH MEINE SKINZ HIN??????ßßßßßß

I dedicate this tutorial to Luftwaffles, Rennsemmel and J2_vonRauter, who asked me for help on this topic and are all using GIMP 2.6, as I am, and to all the others, who in future may want to make their own skins with freeware tools only. And to Josh Echo, who gave me lessons on dogfighting and allowed me to use the skin I promised to do for him here in this guide.I also dedicate this to Panthercules, who does an awesome job on nursing our broken skins and helping us out to get them committed.

Dieses Tutorial sei Luftwaffles, Rennsemmel und J2_von Rauter gewidmet, die mich um Rat bezüglich dieses Themas baten und GIMP 2.6, wie auch ich, verwenden, und all den anderen, die in Zukunft ihre skins mit freeware tools kreieren wollen. Und Josh Echo, der mir Übungsstunden im Luftkampf gab und mir erlaubte, eine persönliche skin als Geschenk dafür hier in dieser Anleitung zu verwenden.Ebenso widme ich es Panthercules, der eine großartige Leistung vollbringt, indem er unsere kaputten Skins hegt und pflegt und uns hilft, sie durchzubringen..

-= Dicta GIMP =-

Open fire only at close range, and then only when the opponent is squarely in your sights.
What does that mean? We should not shoot early, nor should we start skinning without the necessary tools. We should have an idea of what we want to do.

We need:
To read this and this, and only then come back here. If you don't understand it in the beginning, never mind. Have a look at it anyway, and consult it whenever needed.
To read this, if you want to do a historical skin.
GIMP 2.6 (I guess older versions may do too)
Winzip or WinRAR, any program to open and create .ZIP archives
DXTBmp, a tool to convert our GIMP-made skin to a .dds - a Rise of Flight skin - file.
A skin template for the aircraft we're skinning for. This template is a .psd (an Adobe Photoshop) file. GIMP can manipulate these as well. For this tutorial I've chosen the Albatros D.Va.

Feuere das MG aus nächster Nähe ab und nur, wenn Du den Gegner sicher im Visier hast.
Was bedeutet das? Wir sollten weder zu schnell schießen, noch sollten wir mit dem skinnen beginnen, bevor wir ausreichend vorbereitet sind. Außerdem sollten wir auch eine Idee haben, was wir überhaupt für eine skin machen wollen.

Wir brauchen:
Zuerst lesen wir dies und das, und kommen erst dann hierher zurück. Keine Angst, man muß es nicht von Beginn an alles verstehen. Schaut es euch jedoch an, und greift darauf zurück, wann immer ihr es braucht.
Auch dies hier ist wichtig, falls ihr eine historische skin machen wollt.
GIMP 2.6 (Möglicherweise sind auch ältere Versionen gut genug)
Winzip oder WinRAR, irgendein Programm halt, mit dem man .ZIP-Dateien erstellen kann
DXTBmp, ein tool, um die mit GIMP erstellten skins in .DDS-Dateien - Rise of Flight skin files - zu konvertieren.
Eine skin template für das Flugzeug, das wir bemalen wollen. Diese template ist eine .psd (eine Adobe Photoshop)-Datei. GIMP kann diese genauso bearbeiten. Für dieses tutorial habe ich mir die Albatros D.Va ausgesucht.

When over the enemy's lines, always remember your own line of retreat.
Boelcke wants to remind us that we need to set these tools up properly before we go right into it.

First thing is, start DXTBmp and select "Prefs->Select Editor" to show the program the path to GIMP.

Wenn Du Dich über den feindlichen Linien befindest, behalte immer den eigenen Rückzug im Auge.
Boelcke erinnert uns hier eindringlich, daß wir die besprochenen tools ordentlich einrichten, bevor wir in medias res gehen.

Zuallererst, starte DXTBmp und wähle "Prefs->Select Editor", um dem Programm den Pfad zu GIMP zu zeigen.

Attached File  S01_SelectEditor.jpg   79.61KB   13730 downloads

Know your tools! There's a viewer for aircraft skins in the RoF directory:
Kenne deine Werkzeuge! Es gibt ein Programm, mit dem man die Flugzeuge mit den skins ansehen kann. Er befindet sich im Rise of Flight-Ordner.
Attached File  S02_Userviewer.jpg   75.33KB   13729 downloads

Set up RoF for the screenshots as required by 777:
Mods on, Gamma correction 50%, Post effects - HDR and Bloom - on.
Die Einstellungen für Rise of Flight, die notwendig sind und von 777 verlangt werden für die screenshots unserer skin:
Mods ein, Gammakorrektur 50%, post effects: HDR und Bloom ein.

Attached File  S03_ROFsettings.jpg   86.69KB   13730 downloads

This is what the user viewer looks like:
So sieht der eben erwähnte "user viewer" oder "MFC viewer" aus:
Attached File  S04_MFCviewerselectskin.jpg   105.77KB   13730 downloads

I don't use this viewer much if I don't do something completely new; I use a quick mission set up without enemies or ground objects, for as soon as I like my new skin as it looks in the hangar,I can quickly jump to flight for the screenshots and to check if my skin isn't too bright. I let it stay in the hangar and switch over to my GIMP desktop.
Ich verwende diesen Viewer kaum, wenn ich nichts grundsätzlich Neues mache; ich verwende ein quick mission setup ohne Feinde, ohne Bodenobjekte, so daß ich, sobald ich die neue skin im Hangar für gut befinde, ich sofort die Mission starten kann und die nötigen screenshots machen, sowie schauen, ob die skin nicht zu hell ist. Ich lasse RoF im Hangar laufen und widme mich wieder GIMP.
Attached File  S05_QuickMission.jpg   98.05KB   13729 downloads

Here is a view of the hangar; always when I change something on the skin, I select another skin in the list and re-select mine so that it reloads.
Das ist die Ansicht des Hangars; immer, wenn ich an der skin etwas geändert habe, wähle ich kurz eine andere in der Liste aus, wähle wieder meine, so daß sie neu geladen wird.
Attached File  S06_Hangar.jpg   59.99KB   13727 downloads

You should always try to keep your eye on your opponent, and never let yourself be deceived by ruses.
Boelcke's hidden meaning here is quite clear. We do not want to see dull (say: matte) skins with broken alpha layers in the polls. No, we're smart here: we copy the alpha layer of a working in-game skin for later use. We open a skin in DXTBmp, select "Alpha->Send Alpha to editor", and save this layer via GIMP as .bmp file. In this example it's AD5_alpha.bmp.

Lasse den Gegner nicht aus den Augen.
Boelcke gibt hier einen versteckten Hinweis, der uns ziemlich klar sein sollte. Wir wollen keine matten skins mit fehlenden alpha-layers im Forum sehen. Wir müssen stets nach dem alpha layer Ausschau halten. Nein, wir sind geschickter: wir kopieren den alpha layer einer bereits gut aussehenden skin aus den vorhandenen für später. Wir öffnen eine der skin-Dateien in DXTBmp, wählen "Alpha->Send Alpha to Editor", und speichern diese via GIMP als .bmp-Datei. In diesem Beispiel ist es AD5_alpha.bmp.

Attached File  S07a_GetAlphaLayer.jpg   83.04KB   13730 downloads
Attached File  S07b_GetAlphaLayer.jpg   80.54KB   13729 downloads
Attached File  S07c_GetAlphaLayer.jpg   76.02KB   13731 downloads

Always continue with an attack you have begun.
Now that we've set everything up for our strike, why retreat? The fun is only ahead of us. We open the downloaded Photoshop template for our aircraft.
Wenn Du den Angriff begonnen hast, bringe ihn auch zu Ende.
Nun, da wir bereits alles vorbereitet haben für unseren Coup, warum den Schwanz einziehen? Der Spaß kommt erst jetzt! Wir öffnen die heruntergeladene Photoshop template für unser Flugzeug.

Attached File  S08_OpenTemplate.jpg   103.5KB   13730 downloads

ATTENTION:
The screenshot above shows a "DRAW HERE" layer. While it is not mandatory to only use this one, you might want to consider that all the layers who are in front of this one are quite important for your skin to still look realistic with all the details like rivet lines, shadows, panels and small other details.
As well, we consider here already using not too bright colours. Instead of white, we use light grey for example. A good hint here is to use the white of the roundels (Entente) or of the framing of the iron crosses (Central) or any other "white" already contained in the template. All colours that we use we will try to match to this brightness. Even then, when you read on, we will still have to adjust the overall brightness, but that will be covered in the later tutorial.

ACHTUNG!
Der screenshot oben zeigt einen "DRAW HERE" layer. Nun, es ist nicht absolut notwendig, nur diesen zu benutzen. Man sollte jedoch beachten, daß alle layer über diesem ziemlich wichtig sind für ein realistisches Aussehen der skin, wie Nieten, Schatten, Übergänge und andere kleine Details.
Genauso beachten wir bereits hier, daß wir keine zu hellen Farben verwenden. Anstatt von Weiß verwenden wir zum Beispiel Grau. Gute Praxis wäre es, sich bereits an vorhandenen Farben in der template zu orientieren, zum Beispiel das "Weiß" der Kokarden bei Entente-Flugzeugen. Bei allen Farben, die wir verwenden, achten wir darauf, ihre Helligkeit den anderen anzupassen.
Selbst dann, wie ich später noch erwähne, werden wir immer noch die gesamte Helligkeit der ganzen Skin korrigieren müssen, aber das erkläre ich noch später.

• 0

#2 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 15 February 2011 - 03:36

Dicta GIMP part 2

In principle, it is better to attack in groups of four or six. Avoid two aircraft attacking the same opponent.
After we've wreaked havoc on our paint scheme (say: we're finished with our paintwork and editing), Boelcke wants us to merge all the layers of the template into one, to make it ready for saving as a .bmp. We select "Image->Merge Visible" and tick "delete invisible layers".
Then we switch from "layers" to "channels" and delete the alpha channel of the template.
There's a .dds plugin for GIMP that would allow you to directly save your texture including the alpha channel as skin file (say: .dds file), but it gives only bad results often with strange colours and dull look, the gloss of the skin gets lost. I don't use this plugin for the obvious reasons.

Für Staffeln: Greife prinzipiell nur in Gruppen von 4 bis 6 an. Wenn sich der Kampf in lauter Einzelgefechte versprengt, achte darauf, dass sich nicht viele Kameraden auf einen Gegner stürzen.
Nachdem wir genug Schaden an unserer skin angerichtet haben (sprich: wir sind fertig mit unserem Anstrich in GIMP), fordert uns Boelcke auf, alle sichtbaren layers der template zu einem vereinigt haben, um alles als .BMP zu speichern. Wir wählen "Image->Merge Visible" und die Option "delete invisible layers". Dann wechseln wir von der layers-Ansicht zur Liste der channels und löschen den alpha layer der template, weil wir ihn nicht brauchen.
Es gibt ein .DDS-plugin für GIMP, mit dem man direkt .dds-Dateien schreiben könnte, aber das funktioniert nicht besonders gut und gibt nur schlechte skins her mit kaputtem alpha-layer, ohne Glanz. Ich verwende dieses plugin nicht mehr, nach vielen schlechten Erfahrungen.

Attached File  S09a_MergeVisible.jpg   99.23KB   13727 downloads
Attached File  S09b_DeleteAlpha.jpg   88.89KB   13726 downloads

Try to secure the upper hand before attacking. If possible, keep the sun behind you.
Boelcke wants to remind us here that we do not want to get blinded by a skin quickly submitted to the polls without thinking of its brightness and how it will look in-game, standing out as a lighthouse for miles, and leave us wondering how the enemies see us from so far. What he and not he alone suggests, is that we tone down the skin. Don't be shy, tone it down hard. The .bmp file should look unrealistically dark in the editor, to look good in-game.

Sichere Dir die Vorteile des Luftkampfes (Geschwindigkeit, Höhe, zahlenmäßige Überlegenheit, Position), bevor Du angreifst. Greife immer aus der Sonne an.
Boelcke will uns eindringlich daran erinnern, daß wir nicht von schnell zusammengepfuschten skins geblendet werden wollen, wo der Schöpfer keinen Gedanken daran verschwendet hatte, die Helligkeit in-game zu überprüfen und zu korrigieren, so daß er sich nachher wundert, warum man ihn als Leuchtfeuer meilenweit sieht. Was uns das Fliegeras suggeriert, ist einzig, daß wir die skin dünkler machen. Keine falsche Scham, die skin muß wirklich unrealistisch dunkel aussehen in GIMP, um im Spiel gut auszusehen!

Attached File  S09c_AdjustBrightness.jpg   90.81KB   13728 downloads

Now I save my file as AD5_JoshEcho.bmp.
Nun speichere ich die template als AD5_JoshEcho.bmp.
Attached File  S09d_SaveAsBMP.jpg   94.53KB   13723 downloads

We open AD5_JoshEcho.bmp in DXTBmp. Then we import our alpha layer we saved a few steps ago, our AD5_alpha.bmp by selecting "Alpha->Import alpha" in the menu.
Wir öffnen AD5_JoshEcho.bmp in DXTBmp. Dann importieren wir den alpha-layer, den wir im ersten Teil dieses tutorials uns beiseite gelegt haben (unsere AD5_alpha.bmp), indem wir "Alpha->Import Alpha" im Menü wählen.
Attached File  S10_OpenDXTBmp.jpg   84.14KB   13722 downloads
Attached File  S11_ImportAlpha.jpg   98.78KB   13723 downloads

We select "Save As->DDS Texture". In the dialog, we choose AD5_JoshEcho.dds as file name and "DDS DXT5" as option. We save the .dds either directly in the respective directory (<your RoF folder>\data\graphics\skins\AlbatrosD5\AD5_JoshEcho.dds) or in a working folder (and then copy it to the aforementioned folder).
Wir wählen nun "Save As->DDS Texture". Im Dialogfenster wählen wir AD5_JoshEcho.dds als Dateinamen und als Option "DDS DXT5". Wir speichern die .DDS-Datei entweder direct im entsprechenden Ordner (<Dein RoF>\data\graphics\skins\AlbatrosD5\AD5_JoshEcho.dds) oder in unserem Arbeitsordner (und kopieren sie dann in den eben genannten Ordner).
Attached File  S12_SaveasDDS.jpg   102.52KB   13725 downloads

We go back to RoF, select any other skin and reselect ours. If you've loaded the quick mission before copying your first AD5_JoshEcho.dds into the RoF skins folder, you may have to go to the game map and back to the hangar for the game to reload the list of skin files.
If you're satisfied with how your skin looks, you can give it a first try in-game. Hit start. This is the moment of truth. If the skin is too bright now, go back to adjusting the brightness in gimp and repeat all the steps from there on. You of course have to restart the mission and deselect/reselect your skin in the hangar to force the game to reload it.
Wir wechseln nun zu Rise of Flight, wählen irgendeine Skin im Hangar und wieder unsere aus. Manchmal lädt das Spiel die skin erst neu, wenn man in die Game Map und dann zurück in den Hangar geht. Oft erscheint sie erst dann in der Liste. Wenn du zufrieden bist, wie die skin im Hangar aussieht, kannst du den ersten Versuch starten. START. Dies ist der Moment der Wahrheit! Wenn die skin zu hell ist, gehe zurück, korrigiere die Helligkeit in GIMP und wiederhole all die Schritte von dort an. Natürlich mußt du die Mission neu laden und die skin wieder entselektieren/wieder auswählen, um das Spiel zum Neuladen der skin zu bringen.
Attached File  S13_SelectInHangar.jpg   43.4KB   13723 downloads

In any type of attack, it is essential to assail your opponent from behind.
Not only Boelcke requires that we make a screenshot in-game from behind. To be more exact, from the 4-o'clock position, that is from the right hand side of the aircraft, not exactly - a bit offset to its behind. You may have to convert the .bmp in-game screenshot to a .jpg before opening in GIMP, somehow GIMP doesn't like the format of RoF screenshots.
We cut out or resize the screenshot to 1024x768 as required. We also want to keep the aspect ratio! Don't distort the image; you don't want to embarass yourself with a bad showcase model, do you?
In jeglicher Form des Angriffs ist eine Annäherung an den Gegner von hinten erforderlich.
Nicht nur Boelcke verlangt von uns, daß wir einen screenshot im Spiel von hinten machen. Um genau zu sein, von der 4-Uhr-Position, das ist einfach von etwas rechts hinten. Möglicherweise mußt du den .bmp-screenshot zu einer .jpg konvertieren, bevor du sie in GIMP öffnest, irgendwie hat GIMP ein Problem mit den RoF screenshots.
Nun schneiden wir das Bild zurecht oder skalieren es auf 1024x768 Pixel, wie verlangt. Wir achten besonders darauf, daß die Seitenverhältnisse stimmen und das Bild nicht verzerrt wird! Wir wollen uns ja nicht der Lächerlichkeit im Forum preisgeben…

Attached File  S14_PrepareBigScreen.jpg   147.4KB   13721 downloads
  • 0

#3 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 15 February 2011 - 04:02

Dicta GIMP Part 3, the Last Part

Now, there's one more screenshot we need to get. The small preview image we see when we move the mouse cursor over our skin name in the hangar. We take our big screen, and make a selection that fits tightly around our aircraft, with a ratio width/height of 3:1. We crop the image to this selection, and scale it down to 300x100 pixels. Looks nicer now that we've watched the aspect. We save this file as ad5_joshecho.jpg. I don't have this confirmed, but I think it works better if you name the 300x100 preview exactly as your skin BUT in small letters.
Nun, einen screenshot brauchen wir noch. Den kleinen, den man sieht, wenn man mit dem Cursor über eine skin in der Liste im Hangar geht. Wir nehmen den großen shot und wählen eine Fläche mit einem Seitenverhältnis Breite/Höhe von 3:1 aus. Wichtig ist, daß das ganze Flugzeug, gesehen von seiner 4 Uhr, darin ist. Wir schneiden dies aus und skalieren es herunter auf 300x100 Pixel. Schaut doch um einiges besser aus, wo wir auch auf die Seitenverhältnisse achten? Wir speichern diese Datei als ad5_joshecho.jpg. Ich glaube, weiß es aber nicht, daß es besser ist, bei dieser Datei keine Großbuchstaben im Namen zu haben.
Attached File  S15a_Prepare300x100.jpg   93.46KB   13716 downloads
Attached File  S15b_Scale300x100.jpg   85.17KB   13714 downloads
Attached File  S15c_Save300x100.jpg   88.97KB   13715 downloads

Now we should have 3 files. No, we don't! We have a small screenshot preview ad5_joshecho.jpg (we have the big screen too but we only need this one in the later stage when we submit it to the polls), we have our skin file AD5_JoshEcho.dds, what we now need is a AD5_JoshEcho.txt file! We save the following text (remember to edit the file to substitute your files/name where I marked it red) as AD5_JoshEcho.txt (remember to save it as "unicode" txt file not to mess up the cyrillic characters!).
Of course this text file represents only the one applicable for a fictional/personal paint scheme. If you want to submit a historical skin, you will have to create a text file according to the requirements listed in my suggested reading (tools section, part 1).

Nun sollten wir unser Paket fertig haben. Nein! Uns fehlt noch die Textdatei! Den folgenden Text speichern wir als AD5_JoshEcho.txt (unbedingt als "unicode", sonst verschwinden die kyrillischen Buchstaben für die russische Übersetzung!) und editieren ihn - wir geben überall dort, wo ich es rot markiert habe, unsere eigenen Angaben ein. Das sollte genug für eine fiktive/persönliche skin sein. Wollt ihr allerdings eine historische skin machen, müßt ihr eine ganz andere Textdatei erstellen! Siehe die von mir vorgeschlagenen links (Teil 1 meines tutorials), dort wird alles ausreichend erklärt.

//ENG:

"graphics\Skins\AlbatrosD5\AD5_JoshEcho.dds" "xxxxxxxx" "z Aircraft of Josh Echo" "Fictional skin for use by Josh Echo"

//FRA:

"graphics\Skins\AlbatrosD5\AD5_JoshEcho.dds" "xxxxxxxx" "z Avion de Josh Echo" "Peinture fiction utilisée par Josh Echo"

//GER:

"graphics\Skins\AlbatrosD5\AD5_JoshEcho.dds" "xxxxxxxx" "z Flugzeug Josh Echo" "Fiktiver Skin benutzt von Josh Echo"

//RUS:

"graphics\Skins\AlbatrosD5\AD5_JoshEcho.dds" "xxxxxxxx" "z С-т пилота Josh Echo" "Вымышленный скин. Автор: Josh Echo"

//SPA:

"graphics\Skins\AlbatrosD5\AD5_JoshEcho.dds" "xxxxxxxx" "z Avion de Josh Echo" "esquema de colores usado por Josh Echo"

//
//Skin author name: The guy with the Schwarzenegger accent
//
//Skin author forum nickname: Wallenberg
//
//Skin author contact e-mail: PM
//
//Skin historical background:
//

Now that we have these 3 files, the .dds, the small .jpg and the .txt, we pack it into a .zip file and upload it to a file hoster (megaupload, mediafire, gamefront.com or the like). We need to remember the link for the last step, of course!
Nun haben wir tatsächlich unser Paket fertig. Wir haben die .DDS-Datei, die kleine .jpg und die Textdatei. Die drei packen wir in ein .ZIP-Archiv und laden sie auf einem file hoster hoch (megaupload, mediafire, gamefront.com oder so). Diesen link kopieren wir uns natürlich für den letzten Schritt!
Attached File  S16_FileStructure.jpg   16.67KB   13713 downloads

If your opponent dives on you, do not try to get around his attack, but fly to meet it.
And how we meet it. We're facing the crowd now. We submit it to the poll, hope for the best and wait for the next fictional skinpack to come out!
We do this by opening a new topic in the respective subforum.
Title is something like "Josh Echo's personal Albatros D.Va", then we write some text not to make others think we're silent psychopaths, and we think of including the link to our .zip file here!
Our 1024x768 screenshot finds its home here as well. We want others to see what they should vote for. Yes, that's a smart move.
Then, of course, we want to enable people to vote for our skin.
In the "poll question" field we enter "Do you want to accept this skin into mods off mode?".
Then, we enter two poll options (every new line - every line you hit enter after - in this field is a new poll option. The two are "Yes, I agree to add this skin into mods off mode" and "No, I disagree to add this skin into mods off mode".
Options per user… common sense suggests 1.
We let the poll run for 14 days, that's an official requirement.
And we're nice to the people, we want to allow the naysayers to be absolved of their guilty conscience and to vote again, this time the right vote, "Yes", of course ;). Therefore, we tick "Allow re-voting".

Wenn Dich der Gegner im Sturzflug angreift, versuche nicht, dem Angriff auszuweichen, sondern wende Dich dem Angreifer zu.
Und wie wir uns hineinstürzen. Nun stellen wir uns dem Mob. Wir senden unsere skin ein, lassen die Leute darüber abstimmen, erhoffen uns das Beste und warten auf das nächste fiktive Skinpack!
Wir eröffnen zunächst einen neuen thread im passenden Unterforum. Der Titel wird in etwa "Josh Echo's personal Albatros D.Va" lauten, dann schreiben wir irgendeinen Text hinein, damit die anderen nicht glauben, wir sind stumme Psychopathen, und wir denken natürlich daran, auch den link zu unserem .ZIP im Text anzugeben!
Unser 1024x768 screenshot kommt auch hier dazu. Wir wollen, daß die Leute sehen, worüber sie abstimmen. Ja, das ist ein kluger Zug von uns.
Dann natürlich wollen wir es den Leuten ermöglichen, über unsere skin abzustimmen.
"Do you want to accept this skin into mods off mode?" schreiben wir ins "poll question" Feld.
"Yes, I agree to add this skin into mods off mode" und "No, I disagree to add this skin into mods off mode" sind zwei Optionen, die wir in das entsprechende Feld einfügen. Jede Zeile (getrennt durch "ENTER") ist eine Option.
14 Tage lassen wir die Abstimmung laufen, so wird es verlangt. Und den ewigen Verweigerern geben wir die Möglichkeit, ihr Gewissen zu beruhigen (indem sie diesmal FÜR uns stimmen!), und wählen "allow revoting" aus.

Attached File  S17_SkinSubmission.jpg   166.75KB   13714 downloads

I hope you all could use this tutorial. I needed to vent this out urgently. Noone should be offended, but if I want to fly, I want to fly, and I feel uncomfortable giving answers when concentrating on the guy on my six. This is my "final answer" to you who seek help, it's much easier to do Il-2 skins than RoF, and I understand you.

Ich hoffe, ihr alle konntet dieses tutorial brauchen. Ich mußte dringend Druck ablassen, nachdem ich gerne fliege, und nicht im Flug, wenn ich mich konzentrieren muß, auch noch Fragen beantworten! Tut mir leid, aber Fliegen ist mir wichtiger als skins, und dies hier ist meine "letzte Antwort" auf all eure Fragen. Aber ich verstehe euch, es war bei Il-2 viel einfacher, Skins zu machen als in Rise of Flight.

• 0

#4 Luftwaffles1000

Luftwaffles1000

Posted 15 February 2011 - 04:25

For real, I just crapped myself.

Thank you so much Wallenberg! This will help so many folks, and you did it so well.
  • 0

#5 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 15 February 2011 - 04:38

Thanks Luftwaffles, I really hope this will help many folks… don't take it as an offense, but it overwhelmed me to give three people tutoring on skins at the same time… I need a rest on this, and want to fly again in the skies of Flanders!!!!
  • 0

#6 Viper69

Viper69

Posted 15 February 2011 - 04:41

I got the artistic skill of a cross-eyed and colorblind toddler.
  • 0

#7 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 15 February 2011 - 17:52

Updated part 1 and part 3: Further reading material, more comprehensive text file description, several typos/additions.
  • 0

#8 Luftwaffles1000

Luftwaffles1000

Posted 15 February 2011 - 20:27

I vote we nominate Wallenberg for some kind of medal. Maybe a wound badge : )
  • 0

#9 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 15 February 2011 - 23:27

Today after the night shift I felt like deserving one ;)
  • 0

#10 ImPeRaToR

ImPeRaToR

Posted 16 February 2011 - 00:21

Great stuff mate, well done :)
  • 0

#11 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 16 February 2011 - 02:32

Thank you very much, Imp!
  • 0

#12 von_Semmel

von_Semmel
  • LocationGermany / Munich

Posted 16 February 2011 - 20:41

Danke helmut
hast recht dass sollten alle wissen
  • 0

#13 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 16 February 2011 - 20:47

Bitte, damit du alles noch einmal der Reihe nach hast!
  • 0

#14 EclecticRazor

EclecticRazor

Posted 17 February 2011 - 04:24

Thanks Wallenberg, now that I know how it's done all I need is the talent to go with the technique.
  • 0

#15 ST_ami7b5

ST_ami7b5

Posted 17 February 2011 - 09:31

Nice work!
I'll bookmark this and maybe give it a try someday…
Thanks!
  • 0

#16 Der_Sevtl

Der_Sevtl

Posted 17 February 2011 - 12:48

In spite of not being a skinner at all I have to thank you for that! :)
Very nice work, that definetely deserves an "Ehrenwimpel". :P
  • 0

#17 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 17 February 2011 - 15:41

Thanks, Sevtl, thanks, ami7b5, I hope it encourages you to try!
  • 0

#18 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 17 February 2011 - 16:35

Upped part 1, word on colours and layers added.
  • 0

#19 ImPeRaToR

ImPeRaToR

Posted 18 February 2011 - 00:03

Maybe this should be stickied? *hint hint* :D
  • 0

#20 JoeCrow

JoeCrow

Posted 18 February 2011 - 00:09

Perhaps a little medal might be in order for your hard work?
Appreciated!
Cheers.
  • 0

#21 slyfutret

slyfutret

Posted 18 February 2011 - 00:24

Wallenberg, you are an absolute star :D

I've had GIMP, DXTBmp and the lot kicking about on my system for months now and have made so many failed attempts and wasted so many hours tearing my hair out its really not funny :cry:

However, armed with your fantastic guide I'll definitely be dusting off the old paint schemes again for another go :)

Seriously Wallenberg, this is fantastic stuff, you've likely opened up skinning to so many more folk with this post. That's surely worthy of a medal, as others have already suggested.

Cheers so much!
  • 0

#22 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 18 February 2011 - 00:29

Kyrie eleison! That's too much too bear… all those flowers only for hating to give advice while flying… thanks so much…
  • 0

#23 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 27 February 2011 - 19:45

Updated Parts 1-3: Translated to German! Yay!
  • 0

#24 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 27 February 2011 - 22:21

Updated part 1, typos; parts 1-3 German Boelcke quotes updated (German wiki)
  • 0

#25 FG44_Ruster

FG44_Ruster

Posted 14 April 2011 - 14:35

ah das ist echt eine gute Hilfe!
Danke Wallenberg!
  • 0

#26 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 14 April 2011 - 14:51

You're welcome! I started it at the time you asked me for help on the topic in voice comms, I thought this the easiest way to answer everyone's questions.
  • 0

#27 arjisme

arjisme

Posted 14 April 2011 - 15:08

Very cool, Wallenberg! Thanks for your work on this. I haven't even considered trying to make my own skin, but with this I certainly will give it a go.

Agree this should be stickied somewhere and/or added as a link in the useful materials section.
  • 0

#28 WWBrian

WWBrian

Posted 20 April 2011 - 14:40

Yeah, Great work Wallenberg - I am now using your techniques outlined here instead of messing with paint.net and/or bugging my squad mate WWDubya!!

…I'm sure he appreciates this thread as much as I do.

Thank you!

:S!:

p.s. +1 on stickying this please!!
  • 0

#29 Stickyfinger

Stickyfinger

Posted 24 April 2011 - 19:39

Read it….go any asprin ? :) LOL a long one :)

Really, thanks very much for this work…

SF
  • 0

#30 O_Taipan

O_Taipan

Posted 26 May 2011 - 07:00

Wallenberg:

If we did want to get Photoshop, would it be any faster to create nice skins? Or much the same as the freeware Gimp?

Cheers
  • 0

#31 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 26 May 2011 - 10:34

TaipaN, this really only depends on what program you are used to. Photoshop should technically be faster with the NVidia plugin to export .dds files instead of the external DXTBmp.

I've only settled with GIMP since I had it before encountering all the "difficulties" before reading through the forums and putting this tutorial together.

Whatever suits you best should be your tool of trade.
  • 0

#32 O_Taipan

O_Taipan

Posted 26 May 2011 - 11:09

How often do you have to export DDS files? Do you export constantly to test the skin as it's in progress?
If it's mostly just when you're finished, then DXTBmp is no drama..

GIMP is probably better for a Noob like me since it has less buttons to learn about :)

Although with photoshop do I still need to take that step of deleting the alpha channel and replacing it with one from another skin? Or can I just use the alpha channel from the template?
  • 0

#33 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 26 May 2011 - 14:23

I extract the alpha channel of a working .dds file using DXTBmp and save it as a .bmp. Sometimes I edit this one also and save it as a Photoshop file with several layers to be switched on/off.

Then I delete the alpha layer from the skin template once and forever, because I don't need that one.

Everytime I want to have a look at the skin in the User Viewer (or MFCviewer) or in-game, I have to save it as a .bmp in GIMP and export it via DXTBmp.
  • 0

#34 -Mick-

-Mick-

Posted 27 July 2011 - 10:37

hello,
I need some help with skinning.
I followed the tutorial, but i still have some problems:
I can't work in the work here layer (it doesn't do anything if i paint in that layer and i can't load the skin ingame cause it says the layer is to big.
Please help
Michiel
  • 0

#35 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 27 July 2011 - 11:10

You need to click the eye icon of this layer in GIMP to make it visible and check if by any chance its opacity is set to 0%!

You need to follow the export options in DXTBmp step by step, most probably you saved it in a wrong .DDS format. DXT5 is your way to go. Also check if you followed my guide to get a working alpha layer.
  • 0

#36 MungoShuntbox

MungoShuntbox

Posted 27 July 2011 - 14:57

Wallenberg - sir - immensely useful. I feel my Police Battenberg DIII is imminent. Scream.
  • 0

#37 -Mick-

-Mick-

Posted 27 July 2011 - 17:32

is there a possibility that I can use my skin on a server with mods off?
  • 0

#38 von_Semmel

von_Semmel
  • LocationGermany / Munich

Posted 27 July 2011 - 19:35

You have to Start a Poll First

(Part 3)
  • 0

#39 J2_Wallenberg

J2_Wallenberg

Posted 27 July 2011 - 22:34

Thanks, Rennsemmel.

is there a possibility that I can use my skin on a server with mods off?

As Rennsemmel said, to use your skin on a Mods OFF server you need to follow the steps for submitting it. People will then vote for or against it, and after the poll has ended, Panthercules will stumble upon it, send it over to 777, and they'll check if it can be included in the next skinpack which will be available for download or if there are any changes to be made.

Please read this tutorial, I got step-by-step instructions included which tell you what to do. If you have any questions _not_ answered by this, then I will happily answer to you.
  • 0

#40 Panthercules

Panthercules
  • Moderator

Posted 28 July 2011 - 01:01

"Stumble upon it" ???

Sheesh - you'd think I was Rodney Dangerfield - no respect :shock: :lol:
  • 0

New "Useful Materials" page now available: http://riseofflight....ks/#entry628960
Useful Skinning-related Info:  http://riseofflight....g-related-info/  
Spammers banned while still online:

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users